رضا نادری بنی؛ حمید لطفی
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 1-11
چکیده
هدف در پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر جرأتورزی و مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان این دانشگاه درسال تحصیلی 95-94 که مشغول به تحصیل بودند. این تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. در انتخاب نمونه ازروش نمونه ...
بیشتر
هدف در پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر جرأتورزی و مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان این دانشگاه درسال تحصیلی 95-94 که مشغول به تحصیل بودند. این تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. در انتخاب نمونه ازروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است . به طوری که از تعداد 220 نفر از دانشجویان این دانشگاه که به عنوان نمونه آماری به طور تصادفی در آزمونهای جراتورزی و مسئولیت پذیری شرکت داشتند،تعداد 30 نفر از آنان که در این آزمونها نمرات کمتری را دریافت نمودند به گونهای بعنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که 15 نفراز آنان در گروه کنترل و 15 نفر دیگردر گروه آزمایش به طور تصادفی قرارگرفتند.درگروه آزمایشی که متشکل از 15 نفر بودند در 8 جلسه آموزش مهارت های زندگی شرکت نمودند. اما برای گروه کنترل هیچ گونه مداخله آموزشی صورت نگرفت .در پایان دوره آموزشی هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که آموزش مهارت زندگی به طور معنی داری بر میزان جراتورزی α=.01) F=250.026 , (و مسئولیت پذیری دانشجویان(F= 79.82 , α=.01) موثر بوده است .
حامد محمدی شهرودی؛ محمد حسین نعمتی؛ فرشته صادقی؛ لیلی طباخیان
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 12-28
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر ادراک کارکنان از رهبری دانش بر تسهیم دانش با نقش واسط ابعاد سرمایه اجتماعی میباشد. رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط دارد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان دانشگاه نیروی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر ادراک کارکنان از رهبری دانش بر تسهیم دانش با نقش واسط ابعاد سرمایه اجتماعی میباشد. رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط دارد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان دانشگاه نیروی دریایی امام خمینی (ره) است. براساس حجم جامعه، نمونهای متشکل از 170 نفر از طریق فرمول کوکران، با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای با 30 سؤال با طیف لیکرت 5 گزینهای از «کاملاً مخالف» تا «کاملاً موافق» تنظیم شده بود. روایی صوری، با استفاده از نظرات اساتید مدیریت و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و نیز پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات فرضیات تحقیق بر اساس معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که معادلات ساختاری به کار گرفته شده، در جامعه ی پژوهش، مدل نظری قوی برای پیش بینی تسهیم دانش از طریق رهبری دانش و ابعاد سرمایه اجتماعی (تعاملات اجتماعی، اعتماد، ایجاد چشم انداز مشترک) است. همچنین تأثیر مثبت و معنیدار رهبری دانش بر تسهیم دانش به واسطه ابعاد سرمایه اجتماعی مورد تائید قرار گرفت.
بلقیس باورصاد؛ مجید نیلی احمدآبادی؛ طاهره بیرانوند
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 29-40
چکیده
صنایع دریایی جزء صنعتهایی محسوب میشوند که رعایت مسائل زیست محیطی در آنها بشدت مورد تأکید قرار گرفته است. این صنعت در کشور ما دارای قدمت چند دهه است و ماشین آلات و روشهای مورد استفاده نیز عمدتاً عمری طولانی دارند. لذا پژوهش درباره یک مدل پایدار در این صنعت ضروری است. جامعه آماری این پژوهشِ کاربردی شامل 724 کارشناس تدارکات و امور کالا ...
بیشتر
صنایع دریایی جزء صنعتهایی محسوب میشوند که رعایت مسائل زیست محیطی در آنها بشدت مورد تأکید قرار گرفته است. این صنعت در کشور ما دارای قدمت چند دهه است و ماشین آلات و روشهای مورد استفاده نیز عمدتاً عمری طولانی دارند. لذا پژوهش درباره یک مدل پایدار در این صنعت ضروری است. جامعه آماری این پژوهشِ کاربردی شامل 724 کارشناس تدارکات و امور کالا در سازمان صنایع دریایی است. روش نمونهگیری تصادفی ساده است و حداقل حجم نمونه با فرمول کوکران 252 نفر تعیین شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه است که روایی محتوایی آن را خبرگان و استادان دانشگاهی تأیید کردند و روایی سازه آن، از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد فشار مشتری و نوآوری بر پایداری مدیریت زنجیره تأمین تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین بارعاملی آموزش در نوآوری نقش ویژهای از سهم آموزش در نوآوری و در مدیریت زنجیره تامین را بیان می کند.
مهدی دهقانی سلطانی؛ مریم مصباحی؛ میثم عوامی؛ سارا رمضانی
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 41-59
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر فناوریهای نوین اطلاعاتی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با تبیین نقش میانجی تسهیم دانش در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) بود. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان دانشگاه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر فناوریهای نوین اطلاعاتی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با تبیین نقش میانجی تسهیم دانش در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) بود. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) بوده و حجم نمونه نیز برابر با 624 نفر میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای به دست آمده نشان میدهد استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی به طور مستقیم بر توانمندسازی روانشناختی تاثیر دارد، این در حالی است که فناوریهای نوین اطلاعاتی به طور غیرمستقیم و از طریق تسهیم دانش نیز بر توانمندسازی روانشناختی تاثیر دارد. بنابراین، استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی کارآمد این امکان را فراهم میسازد تا کارکنان استقلال بیشتری داشته باشند و مدیران در واگذاری هرچه بیشتر اختیارات به آنان تمایل بیشتری نشان دهند و در توانمندسازی آنان بکوشند.
محمد غفاری مجلج؛ مرتضی امانی؛ جمال عبد الملکی
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 60-81
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با جامعه پذیری سازمانی می باشد. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر هستند، از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به حجم 149 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد. جهت سنجش وضعیت سرمایۀ اجتماعی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با جامعه پذیری سازمانی می باشد. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر هستند، از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به حجم 149 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد. جهت سنجش وضعیت سرمایۀ اجتماعی از پرسشنامۀ 27سؤالی محققساخته که براساس مدل ناهاپیت و گوشال (1998) طراحی شده و جهت سنجش وضعیت جامعه پذیری سازمانی از پرسشنامهی24 سؤالی محقق ساخته که بر اساس مدل تائورمینا(1997) طراحی شده بود، استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزاربود. جهت تحلیل داده ها از تکنیک های توصیفی( شاخص های مرکز و پراکندگی) و استنباطی( آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره خطی) با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که: • رابطه سرمایه اجتماعی با جامعه پذیری سازمانی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر مثبت و در سطح 05/0 معنادار می باشد. • رابطه ابعاد سرمایه اجتماعی با جامعه پذیری سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر مثبت و در سطح 05/0 معنادار می باشد. • رابطه ابعاد سرمایه اجتماعی با ابعاد جامعه پذیری سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر مثبت و در سطح 05/0 معنادار می باشد.
پرویز سلیمی پناه
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 82-94
چکیده
چکیده: فرمایشات مقام معظم فرماندهی کل قوا نقشه راه و منشوری است که شکل دهنده مأموریت، راهبردها و در نتیجه ساختار کارآمد ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میباشد. تبیین نظاممند و علمی این فرمایشات کمک بزرگی برای مسئولین محترم آجا در معماری نظام دفاعی ارتش است. مقاله حاضر که حاصل کار ...
بیشتر
چکیده: فرمایشات مقام معظم فرماندهی کل قوا نقشه راه و منشوری است که شکل دهنده مأموریت، راهبردها و در نتیجه ساختار کارآمد ارتش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میباشد. تبیین نظاممند و علمی این فرمایشات کمک بزرگی برای مسئولین محترم آجا در معماری نظام دفاعی ارتش است. مقاله حاضر که حاصل کار تحقیقاتی با روش موردی زمینهای میباشد تلاش میکند اطاعات مورد نیاز را با استفاده از روش کتابخانهای و میدانی گردآوری و از طریق مطالعه منابع و مصاحبه با صاحبنظران از میان انبوه فرمایشات ارزشمند مقام معظم فرماندهی کلقوا، آن دسته از فرمایشات ایشان که مرتبط با نظام دفاعی هستند را با هدف تبیین اندیشههای نظامی مقام معظم فرماندهی کل قوا در حوزه معماری نظام دفاعی ج.ا.ا و مرتبط با ارتش جمهوری اسلامی، تحلیل محتوایی نموده و سپس از طریق تحلیل آماری دادههای منتج شده از پرسشنامه تأثیر تحقق این اندیشهها را بر معماری آجا اندازهگیری نماید. جهت تحقق هدف یادشده و پاسخگویی به سئوالات تحقیق فرمایشات معظمله در حوزههای علم و فناوری و راهبرد نظامی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصله علاوه بر احصاء مشخصههای بدیل دستیابی به حوزههای قید شده، نشان می-دهد که تحقق اندیشههای مقام معظم فرماندهی کل قوا در این حوزهها تأثیر بسیار زیادی در معماری نظام دفاعی مرتبط با آجا دارد.
کمال میانداری؛ مهدی دیهیم پور؛ رضا نجاری؛ حسن عابدی جعفری
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 95-110
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل افزایش شفافیت سازمانی در سازمانها و نهادهای دولتی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بهصورت کیفی اجراشده است. جامعه آماری این تحقیق ، سازمان های دولتی شهرستان های نوشهر و چالوس می باشد. برای گرداوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل افزایش شفافیت سازمانی در سازمانها و نهادهای دولتی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بهصورت کیفی اجراشده است. جامعه آماری این تحقیق ، سازمان های دولتی شهرستان های نوشهر و چالوس می باشد. برای گرداوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونهگیری به روش نظری و با تکنیک هدفمند و گلوله برفی بود که بر مبنای آن 14 مصاحبه با اساتید هیئتعلمی دانشگاهها و خبرگان شاغل در سازمانهای دولتی انجام گرفت. نتایج دادههای بهدستآمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه داده بنیاد در حوزه شفافیت سازمانی در سازمانهای دولتی منجر شد. مدل طراحیشده در این پژوهش شامل ابعاد و مؤلفههای مؤثر، موانع و راهبردها، شرایط علی، زمینهای، واسطهای و عناصر تشکیلدهنده است که پدیده محوری، پیامدها و راهبردها را نشان میدهد.
ساناز مظاهری؛ فتاح ناظم؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
دوره 5، شماره 1 ، بهار 1397، صفحه 111-125
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری سکوت سازمانی براساس یادگیری سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران انجام گرفته است.این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی- همبستگی است وجامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران درسال تحصیلی 1396-1395می باشد که از جامعه مذکور به حجم 8021 نفر، با ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری سکوت سازمانی براساس یادگیری سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران انجام گرفته است.این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی- همبستگی است وجامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران درسال تحصیلی 1396-1395می باشد که از جامعه مذکور به حجم 8021 نفر، با استفاده از جدول مورگان 367 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه سکوت سازمانی واکولا و بورادس(2005)، یادگیری سازمانی مارزیک و واتکینز (1996)،عدالت سازمانی نیهوف ومورن (1998استفاده شده بود. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین یادگیری سازمانی و عدالت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین عدالت سازمانی و سکوت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین یادگیری سازمانی وسکوت سازمانی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد و عدالت سازمانی رابطه بین یادگیری سازمانی و سکوت سازمانی را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می کند.